Vanaf het begin van mijn creatieve “leven” haal ik inspiratie uit Japan: beeldende kunst, architectuur, tuinen, kalligrafie, geschept papier, gebruiksvoorwerpen. Na een bezoek aan Japan ben ik begonnen met mijn eerste kunstwerken: 3D-beelden die ontleend zijn aan Japanse 2D-kalligrafieën. Papier-maché was het materiaal. In de loop der tijd heb ik meer inspiratiebronnen ontdekt, maar de Japanse kunst blijft een ankerpunt.

Papier is mijn hoofdmateriaal, vanwege de veelzijdigheid in soorten en de verscheidenheid aan technieken die je er op kan toepassen. Dicht bij huis is papierfabriek De Middelste Molen in Loenen, Gelderland een goede leverancier van handgeschept papier (zie linkerfoto)

   

Maar ik schep ook mijn eigen papier, maak papierklei en papier-maché. Nadat ik op het internet een foto zag van papier dat was gemaakt van worteltjes, begon ik te experimenteren met – restafval van – groenten en fruit. Ik maak er velletjes papier van en daarna ook schaaltjes. Op de rechterfoto staat zo’n stapeltje van mijn handgeschept papier. Verbetering, vooral verduurzaming, blijft nodig om de 3D-objecten van mijn ‘natuurpapier’ een lang leven te geven. Toch geeft juist de vergankelijkheid schoonheid aan het materiaal.

In Dublin was ik onder de indruk van The Book of Kells en de manuscripten in The Chester Beatty Library. Aan de met toewijding vervaardigde boeken kan je zien hoe ambachtslieden tekeningen en schilderingen als kunstuitingen gingen toevoegen aan hun handschriften. Alsof ze het niet konden laten. Dat inspireerde mij om ‘kunstenaarsboeken’ te gaan maken, objecten die op boeken lijken maar het niet zijn. Een variant hiervan zijn mijn ‘boekbeelden’, waarbij ik oude boeken hergebruik en vervorm.

Langzaamaan begin ik meer materialen te gebruiken en hergebruiken en te combineren met papier. Stoffen, leer, bont, stukjes hout, visgraten, oude houtjes. Soms vraagt dat om een ‘tegenmateriaal’, zoals edelmetaal. Daarom heb ik enkele cursussen edelsmeden gedaan en verschijnen er af en toe stukjes edelmetaal in mijn werk.

Mijn kunstwerken ontstaan zonder vooropgezet idee of concept. Mijn creatieve proces bestaat uit (cycli van) experimenten met materialen en technieken, reflectie en aanpassing, (gedeeltelijke) ontmanteling en heropbouw. Je kunt het ook vallen en opstaan noemen. Ik exposeer af en toe en vindt de reacties van toeschouwers boeiend, want iedereen maakt zijn eigen verhaal bij wat ik maak.